„Legea COVID” a trecut de Senat cu mai multe modificări. Miercuri va fi votată de Camera Deputaților. Apoi va merge la promulgare

FOTO: INQUAM PHOTOS - Octav Ganea

Senatul României a votat marți Legea privind starea de alertă (Legea COVID), însă cu mai multe amendamente, depuse de parlamentari din toate partidele. De altfel, forma modificată a fost obținut 111 voturi „pentru”, 8 împotrivă şi 15 abţineri, fiind votată inclusiv de parlamentari PNL. Mâine, legea va fi dezbătută și votată de Camera Deputaților, care este și for decizional în cazul acestei legi.  

Ce modificări au fost aduse 

  •  Starea de alertă se instituie de Guvern, prin hotărâre, la propunerea ministrului de interne și se supune încuviințării Parlamentului în termen de 5 zile. Dacă Parlamentul respinge solicitarea, starea de urgență încetează de îndată.
  • Valabilitatea documentelor se prelungește și pentru perioada stării de alertă și la 90 de zile după.
  • CNSSU (Comitetul Național pentru Situații de Urgență) va avea un rol redus, fiind organismul care propune măsuri, nu cel care le dispune.
  • Telemunca se poate decide, de către angajator, cu consimţământul angajatului
  • Ministrul Sănătății nu mai poate numi, suspenda din funcție și elibera persoanele care ocupă funcții de conducere în unitățile sanitare aflate în subordinea primăriilor și consiliilor județene. Conform amendamentului adoptat în comisia juridică, ministrul Sănătății doar coordonează activitățile de prevenire și combatere a efectelor pandemiei de COVID-19 și funcționarea unităților sanitare.
  • Se prevede obligația comercianților de a asigura măști atât personalului  cât și clienților care intră în magazin 
  •  Managerii de spital sau alți șefi de instituții pot fi suspendați din funcție, doar dacă neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu are legătură cu criza COVID-19, iar suspendarea încetează imediat după ce se termină starea de alertă.
  • Instituţiile şi autorităţile publice pot angaja personal fără concurs, în funcţie de nevoile determinate de prevenirea şi combaterea situaţiei care a generat starea de alertă, pe durată determinată de 6 luni
  • A fost eliminat articolul care prevedea posibilitatea ca raportul de serviciu al funcționarilor publici să se poată rezilia fără acordul acestora.
  • Autoritățile sunt obligate să dispună măsuri de protecție pentru angajații români care muncesc în străinătate
  • Se pot desfășura online examenele de licență, masterat sau susținerea tezelor de doctorat.
  • Pe durata stării de alertă, autoritățile locale sau județene pot susține financiar cluburile sportive.
  • Au fost eliminate prevederile prin care se puteau face achiziții publice de bunuri și servicii de necesitate imediată în gestionarea situației de urgență pentru care se impune starea de alertă, prin negociere directă fără publicare. 

De asemenea, comisia Juridică a Senatului, a eliminat proiectul depus de Guvern un capitol în care existau prevederi legate de izolare, arantină, interzicerea circulației persoanelor și vehiculelor în locurile și, după caz, în intervalele orare stabilite, restrângerea sau interzicerea organizării și desfășurării unor mitinguri, demonstrații, procesiuni, concerte sau a altor tipuri de întruniri, în spații deschise, precum și a unor întruniri de natura activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de divertisment, în spații închise. 
 

 

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.