O cometă descoperită anul acesta și o ploaie de stele, pe cerul lunii decembrie

Foto: sonkab.com

În ziua de 13 spre 14 decembrie 2021, Pământul va trece printr-o zonă în care se află cantități mari de praf lăsate de asteroidul acitv (3200) Phaethon. La contactul cu atmosfera particulele de praf vor aprinde (ioniza) gazul atmosferic, lăsând o dâră luminoasă pe cer: steaua căzătoare.  Conform informațiilor disponibile pe site-ul Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” București majoritatea stelelor cazătoare din perioada 4-17 decembrie par a veni din constelaţia Gemini (Gemenii), acesta fiind motivul pentru care se numesc „Geminide”. Putem observa și în noaptea anterioară maximului sau în cea de după aceasta, sanse fiind să se poată vedea minim 40-50 de stele căzătoare pe oră. Observațiile trebuie făcute după miezul nopții până dimineața în amândouă serile.

În anul 2021, în noaptea de maxim Luna va fi aproape plină și va dăuna observațiilor. Totuși, după ce apune (în jurul orei 3), stelele căzătoare vor putea fi observate în condiții optime.

Geminidele sunt foarte lente aşa că puteţi admira dârele luminoase timp de o secundă sau mai mult. O particulă de praf din acest curent întră în atmosferă cu o viteză de 35 km/s. Leonidele (vizibile în noiembrie) au o viteză de 71 km/s iar Perseidele (vizibile în august) 59 km/s.

Tot luna aceasta, pe 21 decembrie se va produce solstițiul de iarnă, ziua când Soarele se va afla (la miezul zilei) la cea mai mică înălțime deasupra orizontului. Este momentul când începe iarna astronomică. La această dată, durata zilei are valoarea minimă din an, de 8 ore și 50 minute, iar durata nopții are valoarea maximă, de 15 ore și 10 minute.

O cometă care, probabil, nu se va mai întoarce

Tot luna aceasta, până în 12 decembrie, va putea fi observată și o cometă aflată descoperită anul acesta, scrie astronomul Adrian Șonka pe blogul personal sonkab.com

„Este vorba de C/2021 A1 (Leonard), descoperită în ianuarie 2021. Vine de departe, de pe la 550 de miliarde de kilometri și pare să nu fie prima ei vizită pe lângă Soare, de care nu se va apropia foarte mult. Pe 3 ianuarie 2022 se va afla la 92 de milioane de km de el, ceea ce este mult pentru o cometă. Ce-i drept, după ce va trece pe lângă Soare nu se va mai întoarce niciodată, orbita fiind „deschisă””, a precizat astronomul.

În prima parte a acestei luni va putea fi văzută ușor din România și va fi relativ strălucitoare. Se va apropia de Pământ și va putea fi văzută dimineața, înspre est, în preajma constelațiilor Bootes și Serpens Caput. Între 5 și 7 decembrie se va afla aproape de steaua Arcturus, una din cele mai strălucitoare stele de pe cer și va putea fi găsită mai ușor. Aflați care este steaua și mutați binoclul (sau privirea) spre stânga, până dați de o pată alungită, nu foarte departe de stea.

Cometa se va vedea mai bine cu cât e mai aproape de Pământ, dar la momentul apropierii minime (14 decembrie) va fi și în dreptul Soarelui, așa probabil, ultima zi când va fi văzută o să fie 12 decembrie.